Viti Levu
Likuri Island

Érkezés a Fiji-szigetekre
2004-10-03

A repülőút az Air New Zealand 47B számú járatával Nadiba mindössze 3 óra 45 percig tartott és mégis 26 órával később érkeztünk meg. Ez volt életem leghosszabb idő alatt végrehajtott legrövidebb utazása. A Cook-szigetek ugyanis a dátumválasztótól keletre van, Fiji pedig nyugatra. Azaz Fiji nem 2 órával minuszban, hanem 22 órával pluszban van a Cook-szigetekhez képest és mivel mi átrepültünk a dátumvolnal fölött, így elbuktunk egy egész napot. (Ellenkező irányban nyertünk volna egyet, mint Phileas Fogg.) Hát, ez van. Péntek után tehát - nekem életemben először - vasárnap következett. A szombat elmaradt. Fijin tehát már nem 12 órával mínuszban vagyok Magyarországhoz képest, hanem 10 órával pluszban. Átvettem a vezetést gyerekek, hajrá Mari néni! :) (Fiji mellesleg az első ország a világon, ahol felkel az aznapi Nap és itt van először Újév is!)

A repülőút kellemes volt és az aprócska hely ellenére (fucking Boeing 737-es, törpékre tervezték ezeket is) mégis sikerült elszundítanom. Egy ideig még csevegtem egy poénosat egy mellettem ülő, eredetileg Sri Lankráól származó de már 14 éve Fijin élő helyi pofával, majd megnéztem egy "Mean Girls" (Undok lányok) c. borzasztóan gyenge amerikai filmet aztán elpilledtem. Nadiba helyi idő szerint éjjel 1.50-kor érkeztünk. A bevándorlási procedúrákon pillanatok alatt átestünk és fél 3-kor már a reptér előtt tanakodtunk, hogy mi legyen. A jófej, de alkesz sri lankai csávónak még segítettem bevinni az országba 2 üveg Johnny Walker whiskey-t a reptér Duty Free üzletéből, s cserébe felajánlotta, hogy aznap délután küld értem egy autót és körbekalauzol Nadi környékén. A felajánlást megköszöntem és mondtam a csókának, hogy majd felhívom, ha úgy alakul. Hehe, csak egy kis pia és minden símán megy. :)

Mivel elég korán volt, ezért úgy határoztunk, hogy elmegyünk valahova megszállni mégis, és nem az eredetileg tervezett reptéri szinyelést választjuk. Steve-nek már volt egy foglalása egy közeli, Horizon Beach Resort nevű szállóban, így mi is oda mentünk. (Annak ellenére, hogy Rarotongán két brit lány igencsak lehúzta ezt a szállodát és abszolút nem javasolták azt.) Zane és Cathy egy másik helyet választottak, így itt időlegesen elköszöntünk egymástól. Elkocsikáztunk tehát a Horizon Hostelbe (ez a reptéri transzfer ingyé volt) és rövid adminisztrációs lépések után becsekkoltunk. Sajnos már nem volt szabad helyük (de ennek ellenére mégis ide hoztak a piszkok), így a hostel utazási irodájának padlóján elhelyezett matracokon hajtottuk le a fejünket 8 fijian dollár / éjszakáért és ígértetet kaptunk, hogy a következő napra már lesz ágyunk is. Nem volt sok választásunk és fáradtak is voltunk, így nem nagyon érdekelt minket a dolog. Megjöttünk Fijire és ez volt a lényeg.

BULA! (Azaz Helló / Isten hozott! / Élet!, stb. - ez a köszönés mindenhol Fijin)

És akkor most szokásom szerint egy néhány szót a Fiji-szigetekről. A Fiji szigetek közel 1.3 millió négyzetkilométeren vannak szétszórva a dátumválasztó vonaltól mint már említettem nyugatra, s a Melanéziai Szigetcsoport legnagyobb szlgetegyüttese. (Szóval ez már nem Polinézia) A Nemzetközi Dátumválasztót jelző 180-as hosszúsági kör keresztül szeli az északi csoport Taveuni nevű szigetét, az egységes idő kedvéért azonban arrébb tolták egy kicsit a vonalat kelet felé. Körülbelül 300 a szigetek száma Fijin bár ez csak attól függ, hogy minden apró kis vízből kiérő földnyelvecskét külön szigetnek tekintünk-e vagy sem. A legnagyobb sziget neve Viti Levu, melynek délkeleti csücskében található a főváros, Suva. A második legnagyobb sziget pedig Vanua Levu, ez 60 km-re van északkeletre Viti Levutól. Az egész szigetcsoport egy hatalmas víz alatti platformon ül és sok-sok más szigethez hasonlóan itt is sokminden vulkáni eredetű. A szigeteken 2002-es adat szerint 840 ezer ember él, s ezek nagytöbbsége polinéziai, melanéziai és mikronéziai eredetű. Van egy csomó indiai származású emberke is itt, valamint 5000 körüli európai. Szóval jó kis mix. A szigetek történelme elég komplex, ezért ebbe most csak egy pár szó erejéig folynék bele. Az európaiak érkezéséig Viti-nek hívták a szigetcsoportot és kemény kannibalizmus világa volt ez a Föld ezen csücske. Egy jó pár évszázadig a a tongaiak és szamoaiak háborúztak itt egymással, aztán a XIX. század második felében a brit gyarmatosítók stabilizálták a helyzetet némileg. S ugyan 1970 óra ugyan független (1987 óta köztársaság) Fiji, a mai napig a Brit Nemzetközösség részét képezik a szigetek, s ez a hivatalos nyelvből (angol), a baloldali közlekedésből és a nemzeti zászló balfelső csücskében figyelő brit zászlóból is látható. Látnivalók szempontjából van itt egy csomó stenk, ezek közül is a legnépszerűbb a Mamanuca és a Yasawa szigetcsoportok Viti Levutól ÉNY-ra. Érdekességként említeném meg, hogy a 2000-ben mozikba került "Cast Away" c. film (magyarul nem tudom, hogy mi volt a címe, talán 'hajótörött' vagy valami ilyesmi) Tom Hanks főszereplésével is itt Fijin, a Mamanuka szigetcsoport Monuriki nevű szigetén készült, valamint az 1980-as évek "Kék Lagúnáját" Brooke Shield-cel is a Yasawa-szigetcsoport egyik kis szigetén forgatták.

A Fiji-szigetekre én összesen 1 hetet terveztem és mivel a Mamanuca és a Yasawa-csoportokra eljutni csak 3-4 napos igen drága utakkal lehet, ezért más mellett döntöttem. Nem is beszélve arról, hogy az állandó hajókázás igen fárasztó és a Galápagos után már nem volt kedvem a nap legnagyobb részét egy ringatózó bárkán tölteni. De nem is ez a lényeg, hanem az hogy élvezzem az ittlétet és erre külön odafigyeltem!!! :)

Folytatás: Viti Levu-sziget (2004.10.03.)